De digitala vanorna har ökat dramatiskt under Corona-krisen. De kommer sannolikt bestå framöver. Därför gör man klokt i att bli ännu bättre på hur man förvaltar sina digitala möjligheter. Någon person bör därmed ha konverteringsansvaret. CRO har två betydelser.
- Conversion Rate Optimization (Konverteringsoptimering)
- Conversion Rate Officer (ansvarig för konvertering)
Här kommer några saker en CRO har koll på:
- Har vi rätt trafik
- Är vår sajt snabb nog
- Är navigeringen bra och lockar att klicka där vi vill
- Är landningssidor bra från andra digitala kanaler
- Hur fungerar respektive kanal att driva rätt – och lönsam trafik
- Vilket innehåll fungerar bäst för att få rätt besökare
Många arbetar med att försöka optimera sin konvertering. Vi menar att alla bolag behöver en ansvarig för detta arbete. Som blir den som kan mest, som driver frågorna internt, hjälper alla andra att bli bättre på det och som därmed utvecklar bolagets förmåga att öka sin lönsamhet i de digitala kanalerna.
Här kan du läsa mer