Det spelar ingen roll hur bra ni är att få in önskade kunder på er sajt om ni tappar dem någonstans i något steg. Eller ni har kanske en väldigt enkel betallösning eller beställningsfunktion, men att hitta till den är svårt. Eller allt på sajten är toppen men ni får in fel kunder till den? Alla delar måste fungera för att resultatet ska bli bra.
Det är detta en CRO ansvarar för.
Här kommer några frågor en CRO jobbar med eller ser till att andra i företaget jobbar med:
- Hur många besökare har vi idag?
- Hur många sidor går de in på?
- Vad läser de mest – och längst?
- Hur lång tid spenderar de på sajten?
- Hur navigerar de?
- Vad tittar de mest på?
- Var kommer läsarna från?
- Vilka sökord fungerar bäst?
- Beter de sig olika när de kommer från olika källor?
- Vilka källor är mest lönsamma?
- Skillnader om man läser öppet material eller låst?
- Skillnader desktop och mobilt?
- Vilket innehåll ger bäst affärer?
- Vilket innehåll skapar köplust bäst?
- När på dygnet görs köpen?
- Vad händer om vi gör si eller så? (A/B-testning)?
- Var har vi våra flaskhalsar? Där vi tappar besökare, som därmed inte ”går i mål” och blir en lönsam kund.