fbpx
2020-05-30 Björn Lorentzi

Vad gör en CRO – och därför är det en så viktig roll

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Detta gäller i högsta grad när det gäller konverteringar som ska leda till fler och bättre kunder.

Det spelar ingen roll hur bra ni är att få in önskade kunder på er sajt om ni tappar dem någonstans i något steg. Eller ni har kanske en väldigt enkel betallösning eller beställningsfunktion, men att hitta till den är svårt. Eller allt på sajten är toppen men ni får in fel kunder till den? Alla delar måste fungera för att resultatet ska bli bra.

Det är detta en CRO ansvarar för.

Här kommer några frågor en CRO jobbar med eller ser till att andra i företaget jobbar med:

  • Hur många besökare har vi idag?
  • Hur många sidor går de in på?
  • Vad läser de mest – och längst?
  • Hur lång tid spenderar de på sajten?
  • Hur navigerar de?
  • Vad tittar de mest på?
  • Var kommer läsarna från?
  • Vilka sökord fungerar bäst?
  • Beter de sig olika när de kommer från olika källor?
  • Vilka källor är mest lönsamma?
  • Skillnader om man läser öppet material eller låst?
  • Skillnader desktop och mobilt?
  • Vilket innehåll ger bäst affärer?
  • Vilket innehåll skapar köplust bäst?
  • När på dygnet görs köpen?
  • Vad händer om vi gör si eller så? (A/B-testning)?
  • Var har vi våra flaskhalsar? Där vi tappar besökare, som därmed inte ”går i mål” och blir en lönsam kund.
Flaskhalsar

De flesta sajter vi tittar på har flaskhalsar. Moment som är krångliga för kunden eller där det inte finns något som lockar och driver besökaren att gå vidare till nästa önskade moment.

Detta är en av de viktigaste sakerna en CRO bör syssla med. Identifiera flaskhalsar och åtgärda dem.

Vill ni ha hjälp att utveckla era digitala affärer? Slå oss en signal så diskuterar vi oss fram till en lösning som passar er. Allt ifrån några få timmars bollplankande till större projekt som kan innefatta nulägesanalys, stöd vid att bestämma målbild och genomförande av projektet. Vi gillar både små och stora projekt.

Björn Lorentzi
bjorn.lorentzi@media720.se
0733-44 13 30

Andreas Wiberg
andreas.wiberg@media720.se
0704-33 52 00

 

PS. Vill du ha hjälp att rekrytera en CRO? Kontakta någon av kollegorna på vår systerverksamhet team720 här