fbpx
2023-12-05 Rickard Lundberg (fd Henley)

En enda workshop kan räcka för att kickstarta din förbättringsresa

Ibland kör man fast. Siffrorna bromsar in eller viker nedåt, utvecklingsprojekt skapar dålig eller ingen effekt och listan på saker ni “redan har testat” växer sig lång. Oavsett om det handlar om att bli datadrivna, konvertera fler betalande prenumeranter eller säljleads, öka öppningsgraden för nyhetsbrev eller att vända en sviktande intäktstrend. Ett workshoptillfälle med 720gruppen kan göra stor skillnad.

En väl planerad workshop med tydlig problemformulering är ett effektivt sätt att tänka nytt och prioritera rätt.

”En workshop kan syresätta diskussionerna”, säger Björn Lorentzi, seniorkonsult och VD på 720gruppen. ”Svaren finns i nio fall av tio redan hos kunden, men med extern hjälp får du in friskt syre, nya insikter och inspiration och får hjälp att prioritera och sortera. Det gör att ni kommer framåt på områden där ni upplever att ni stått stilla.”

Workshopformatet är ett kraftfullt och effektivt sätt att till exempel skapa ny innehållsstrategi, men även en bra metod för att segmentera målgrupper, rikta relevant innehåll till rätt segment, driva trafik, integrera sociala medier, förbättra säljeffektiviteten eller optimera SEO-arbetet i ett medieklimat i snabb förändring.

Genom workshopen med 720gruppen fick vi syn på flödet mellan våra plattformar och hur vi kan skapa synergieffekter. Det kommer att ha ett stort värde när vi växer som organisation

Ann-Sofie Granzell, ordförande CirEko – efter en enda workshop med 720gruppen

En enda workshop kan ge er personal samsyn genom att ni fokuserar på problemlösning tillsammans. Genom att involvera alla i kreativa övningar sätter ni igång innovation som också skapar ett nädvändigt helhetsperspektiv.

Det finns ingen one-size-fits-all-strategi men med hjälp av en eller flera workshop-tillfällen kan ni definiera en aktivitetsplan baserad på era mål, er redaktionella profil och befintligt systemstöd – alla viktiga element för att utveckla affären och vara relevanta för era läsare/lyssnare/tittare.

Workshopen gav mig mycket matnyttigt, främst när det gäller hur jag ska prioritera mina idéer men öppnade också dörrar till helt nya insikter.

Gunnar Loxdal, chefredaktör Sak&Liv

Nyckeln då till en lyckad workshop: hur får ni störst effekt av ett tillfälle på 120-180 minuter? Svaret finns i frågan du ställer innan vi går in i rummet, den som hjälper dig att formulera: vilka är dina främsta utmaningar och hur kan du möta dem? Resultatet ska vara så tydligt att du omedelbart kan ta konkreta steg framåt.

Första workshopen med 720 innebar en raketstart som gav många bra tankar och resulterade i både snabbt genomförda och planerade förändringar.

Monica Fagreus Lundström, VD för barnboksplattformen Lylli

Boka in ditt workshoptillfälle nu!