fbpx
2023-08-24 Rickard Lundberg (fd Henley)

Så mår papperstidningen: hållbarhet och papperskris i fokus på Sveriges Tidskrifters första höstmingel

Sveriges Tidskrifter bjöd in till en media-AW med intressanta samtal och dragningar för en tidningsbransch i rask förändring. Denna gång i Printpools lokaler på Södermalm i Stockholm och med fokus på den tryckta tidningens roll framöver.

Sveriges Tidskrifter (som 720gruppen är stolt partner till) bjöd in till höstens första medie-AW i Printpools lokaler på Södermalm i Stockholm.

Kerstin Neld, VD på Sveriges Tidskrifter inledde minglet där temat kretsade kring hur den tryckta tidningen kan produceras hållbart och kostnadseffektivt.

Det lär inte ha undgått någon att vi har en papperskris, framdriven av flera olika faktorer som kriget i Ukraina, höjda energipriser, nedlagda pappersbruk och annat (vilket du kan läsa mer om bland i Printpools rapport om papperskrisen, som de tog fram på uppdrag av Sveriges Tidskrifter).

”Det finns mycket pengar att spara om man bara öppnar upp sig och blir lite mer vidsynt i materialvalen.”

Katarina Granö, Holmen Paper.

Katarina Granö från Holmen Paper pratade om att utgivare kan spara upp till 15-17% av produktionskostnaden, bara genom smartare val av material.

På plats fanns även Magnus Thorkildsen från norska projektet Two Sides (ett initiativ som startades av norska tryckerier, papperstillverkare och några utgivare) som i samtal med Åke Persson på Printpool, bland annat pratade om myterna kring pappersindustrin.

”Bara en av fem svenskar tror att vi återvinner mer än 60% av pappersproduktionen. Men faktum är att vi återvinner 83%.”

Magnus Thorkildsen, Two Sides

Hela rapporten från Two Sides om myterna kring pappersindustrin från hittar du här.

Följ oss på instagram för alla bilder!

Behöver du hjälp att navigera dig fram i den digitala omställningen? Med förbättrad annonsaffär, bättre förståelse för dina läsares beteenden eller kanske hur du jobbar med innehållet och de redaktionella processerna i en multikanalsstrategi?

Vi vet hur det hänger ihop: kontakta någon av oss på 720gruppen för ett förutsättningslöst möte!

Björn Lorentzi, +46 733 44 13 30, bjorn.lorentzi@media720.se

Rickard Henley, rickard.henley@media720.se