fbpx
2020-10-02 Magnus Reithner

Hur ska man hantera printkunder på en digital marknad?

Prenumeration har traditionellt varit basen för alla utgivare som jobbat med print. En stadig inkomst från en relativt stabil upplaga. Men nu ritas kartan om.

 

Den fysiska distributionen blir allt dyrare. Och osäkrare. Konkurrensen från aktörer som Omni, Netflix och Storytel ökar. Att hantera kunder i ett traditionellt prenumerationssystem har många fördelar. Trygg och regelbunden kontakt med kunderna. Förskottsbetalning för långa perioder, ofta årsvis. Lång livslängd och högt ”life time value”. Kunderbjudandet har oftast varit en låg tröskel – dvs ett ”Prova på”-erbjudande med lång svans.

Men i en verklighet med flexibla och skräddarsydda digitala erbjudanden som aktiva (eller otrogna…) kunder kan hoppa in och ur med en månads varsel kommer en större rörlighet och en större osäkerhet. Det krävs allt mer proaktivitet för att behålla kunderna. Det räcker inte längre med en förnyelseavi en gång om året. Även om den är kryddad med ett knivset eller en elektronisk väderstation.

Vilken väg ska du välja och är din nuvarande prenumerationslösning tillräcklig? Vågar du växla över dina kunder till månadsabonnemang?

På Media720 jobbar vi löpande med dessa frågor och har lång erfarenhet och branschkännedom. Vi kan hjälpa dig fram till en unik lösning, anpassad efter just din produkt.

Jonas Svensson

Senior konsult

Publishing samt upplagefrågor


+46 705 18 29 24

jonas.svensson@media720.se