fbpx
2022-09-27 Magnus Wallén

Content marketing – tips om bildval och vad du bör tänka på innan publicering

Många som arbetar med innehållsmarknadsföring känner säkert igen sig när det kommer till val av bilder och rörligt material, visual content marketing. Att det läggs väldigt mycket tid på själva texten, att den ska vara välskriven, engagerande och förtroendeingivande. Vi frågade Diamante Axvret, försäljningschef på Johnér Bildbyrå, med fokus på skandinaviska bilder, om varför bilden är så viktig. Utmaningen med att hitta relevanta och engagerande bilder, och vilka juridiska aspekter man bör tänka på innan bildpublicering.

Johnér Bildbyrå. Tycker du att bilden passar till vår artikel? Vilken typ av bild skulle du valt?

Vad är bildens primära syfte i en kampanj?
Jag tror att de flesta idag är medvetna om att bilder väcker vårt intresse, fångar vår uppmärksamhet och förenklar budskapet. I grund och botten handlar det om att hjärnan hanterar och processar bilder oerhört mycket snabbare än text. En relevant bild eller rörligt material, i kombination med text och en bra rubrik, bidrar till ett väsentligt större engagemang och ökar trafiken i exempelvis sociala medier.

Vad är den största utmaningen för era kunder när det gäller bildval?
Omfattningen av alla bilder som det finns att välja mellan. Inte sällan kommer tyvärr bildvalet i slutet av arbetet med projektet eller kampanjen. Det gör att man inte alltid lägger ner den tid som krävs för att hitta rätt. Våra säljare får ofta hjälpa kunderna med det. Vid mer komplexa bildval kan det även hända att vår bildavdelning kopplas in. Det gäller inte minst när kunden är noga med att materialet måste vara anpassat till deras eget bildspråk. Vi påpekar också vikten av att anpassa bilder efter olika media, kanaler och målgrupper. Det är ofta ett glapp mellan ett företags varumärkesplattform och grafiska profil som påverkar val av bilder. Mitt tips är att ta in bildvalet tidigare i processen, kanske redan på rubrikstadiet. Testa även olika bilder till texten, gärna på dina kollegor.

Vilka juridiska, upphovsrättsliga, frågor bör man tänka på när det gäller publicering av bilder?
Bra fråga. Fortfarande är det många som använder bilder utan att tänka på exempelvis upphovsrätten. Gratis är inte alltid gott. Om du publicerar en bild som du inte vet är säker att publicera, avstå! Det finns otaliga exempel på otillåtna användningar som kostat dyrt för den som publicerat där man fått betala skadestånd till fotograf och modell. Det är ytterst viktigt att man är säker på att bilden har alla rättigheter som krävs inför publicering, som exempelvis modellavtal och egendomstillstånd.

Alla seriösa aktörer inom bildbyråbranschen har alla erforderliga tillstånd enligt gällande lagar och följer GDPR. Som företag är det tryggt att ha en bildbyrå som leverantör av all visuell content. Vi erbjuder inte bara bilder utan kan det juridiska kring rättigheter. Det gör att kunderna känner sig trygga i vad man får och inte får göra.

Här hittar du mer information om bland annat upphovsrätt eller om du har frågor kring bildrättigheter finns Bildombudsmannen till hjälp.

Har du fler frågor kring bildval eller juridiska frågor kring publicering kontakta gärna diamante.axvret@johner.se.