fbpx
2023-02-15 Rickard Lundberg (fd Henley)

Checklista: skapa ett perfekt pressmeddelande

Att skriva pressmeddelande är en svår balansgång mellan att inte skriva den mottagande redaktionen på näsan samtidigt som du måste ha en glasklar vinkel. Du vill skapa en text som en stressad journalist kan använda rakt av men som också ger den mer ambitiöse journalisten alternativa ingångar.
Det handlar sällan om att skrika högst
Det handlar sällan om att skrika högst

Se till att innehållet och vinkeln har nyhetsvärde
Svarar på varför målgruppen (för det medie du vill ska snappa upp ditt PM) ska bry sig om din berättelse och om den är relevant för dem i sin yrkesroll, som konsument av din typ av varor etc.

Putsa på rubriken
Precis som i en tidning behöver du fånga redaktionens uppmärksamhet med en bra och nyhetsmässig rubrik. Det är ditt första (och om det är dåligt, ditt enda) intryck. Den ska både vara informativ och fyndig/fångande, men inte antingen eller. En renodlat informativ rubrik blir för tråkig och en renodlat fyndig rubrik blir oftast för fiffig och finurlig för att budskapet ska nå fram. Balans och övning.

Håll dig kort
Du ska ha sagt det du behöver säga i rubriken och ingressen. Och resten av (bröd-) texten ska aldrig vara mer än max en A4-sida i omfattning. Helst max en halv. Journalister är ett stressat släkte. Se till att vara varsam med deras tid.

Krydda med citat
Förutom att citaten bryter upp tempot i pressmeddelandet så skapar det en helt annan trovärdighet när människor med expertis och kunnande uttalar sig. Är det dessutom experter fristående från ditt varumärke ökar trovärdigheten ytterligare. Det ökar också din ranking i sökmotorerna.

Använd fler medieformat
Du får ännu mer kraft bakom ditt pressmeddelande om du kan berätta ditt budskap via kompletterande bilder och/eller video. Porträtt på människor som citeras är ett minimum. Det finns undersökningar som visar att du ökar öppningsgrad och effekt med upp till tre gånger med väl valda bilder.

Sökmotorsoptimera
Se till att ditt pressmeddelande, liksom all annan kommunikation, är optimerad efter att ge så bra effekt som möjligt i sökmotorerna (läs Google).

Alla elementen på plats
Förutom rubrik, ingress och brödtext ska du förstås alltid ha datum, avsändare, beskrivning av avsändare i sidfoten, och tydliga kontaktuppgifter till både dig som kommunikatör/PR-ansvarig, personer som uttalar sig i texten och så vidare.

 

Behöver du hjälp med PR-frågor, kommunikationsstrategier eller sökmotorsoptimering?

Kontakta oss på 720-gruppen för ett förutsättningslöst möte!

Rickard Henley, seniorkonsult,
rickard.henley@media720.se