fbpx
2020-06-30 Björn Lorentzi

Får ni era besökare att göra det ni vill?

En CRO är kanske er viktigaste befattning nu!

En CRO ansvarar för att få era besökare, i era digitala kanaler, att göra det ni vill att de ska göra.
Det kan till exempel handla om att läsa en artikel till, ta kontakt, köpa en produkt eller tjänst, registrera sig för nyhetsbrev eller ladda ner ett dokument. Ytterst gäller det att få sina besökare att bli lönsamma för er.
Att ständigt ha koll på hur besökare rör sig på sajten och var de lämnar är en av de viktiga uppgifterna för en CRO.
Att ständigt ha koll på hur besökare rör sig på sajten och var de lämnar är en av de viktiga uppgifterna för en CRO.

 

De digitala vanorna har ökat dramatiskt under Corona-krisen. De kommer sannolikt bestå framöver. Därför gör man klokt i att bli ännu bättre på hur man förvaltar sina digitala möjligheter. Någon person bör därmed ha konverteringsansvaret. CRO har två betydelser.

  1. Conversion Rate Optimization (Konverteringsoptimering)
  2. Conversion Rate Officer (ansvarig för konvertering)

Här kommer några saker en CRO har koll på:

  • Har vi rätt trafik
  • Är vår sajt snabb nog
  • Är navigeringen bra och lockar att klicka där vi vill
  • Är landningssidor bra från andra digitala kanaler
  • Hur fungerar respektive kanal att driva rätt – och lönsam trafik
  • Vilket innehåll fungerar bäst för att få rätt besökare

Många arbetar med att försöka optimera sin konvertering. Vi menar att alla bolag behöver en ansvarig för detta arbete. Som blir den som kan mest, som driver frågorna internt, hjälper alla andra att bli bättre på det och som därmed utvecklar bolagets förmåga att öka sin lönsamhet i de digitala kanalerna.

Här kan du läsa mer