Fredrik Karlsson | Chefredaktör/Publisher | Elinstallatören och VVS-Forum
Hur har ni anpassat er verksamhet efter den rådande pandemin?
Vi jobbar hemma och kommunicerar med varandra via teams. De flesta jobben görs numera via telefon, ibland med lokala frilansfotografer. Det har gått bättre än väntat att ställa om till rådande förutsättningar. Visst har nya annonsbokningar pausats men mycket av året var bokat och vi har inte den ström av avbokningar som man hört om från dagspressen så det är ingen kris.
Vilka är era viktigaste projekt och utmaningar i höst?
Alldeles oavsett corona så är mediebranschen under press och därmed utveckling. Vi står mitt i den förändringen och håller på med en rad projekt för att utveckla vår journalistik, design och affärsmodell. Vi kommer efter den här hösten att ha helt nya sajter med vassare och mer målgruppsanpassat innehåll – och ha lyft både prenumeration och annonsaffär. För att nästa år ta tag i magasinen.
Hilda Zollitsch | Chefredaktör | Tandläkartidningen
Hur har ni anpassat er verksamhet efter den rådande pandemin?
Vi har jobbat hemifrån så mycket som möjligt och bara haft fysiska möten i samband med trycklämning men då har vi praktiserat social distansering. Vi har haft dagliga morgonmöten via Teams där delar av mötena har varit av social karaktär eftersom det blir ganska ensamt att sitta hemma. Det har varit väldigt uppskattat.
Jag tycker att verksamheten har fungerat över förväntan. Vi har behövt lära oss digitala verktyg i en rasande fart. Någon gång har det varit knackiga förbindelser men överlag har allt löpt på bra. I början av pandemin blev det tvärnit för platsannonserna. Då var det en del som bokade av och det berodde sannolikt på permitteringsvågen men sedan har det hämtat sig. Vi har haft en del avbokningar av produktannonser men inte jättemånga. Vi märkte även att annonsintäkterna ökade på den digitala sidan.
Vilka är era viktigaste projekt och utmaningar i höst?
Den årliga tandläkarstämman med den vidhängande kommersiella mässa Swedental som skulle ha gått i november kommer att ställas in. Istället blir det en digital variant. Numret i anslutning till mässan brukar vara vårt tyngsta annonsnummer så vi befarar att det här kan bli en stor förlust för oss. Men vi tittar på vilka andra alternativ som vi kan erbjuda annonsörer som vill nå sina kunder via oss.
Tandläkartidningen har ett stort vetenskapligt inslag i det redaktionella materialet och där har vi en personalförändring som gör att vi behöver fundera hur vi löser det på bästa sätt. Vi kommer även att inleda arbetet med att göra om både tidning och webb så småningom. Vi har gjort en läsarundersökning under våren och den ska analyseras.
Daniel Livensjö | VD | TR-Media
Hur har ni anpassat er verksamhet efter den rådande pandemin?
Vi har ju haft den stora turen att travsporten har lyckats fortsätta tävla under hela Corona-perioden genom ett föredömligt proaktivt arbete av Svensk Travsport där man anpassat arbetet på stallbacken och samtidigt förbjudit publik. Men sportspelsverksamheten och annonsmarknaden har såklart påverkats med inställda spelobjekt och osäkert läge.
Vi har lanserat ett antal nya format och koncept för att möta nya kundbehov. Vi gjorde tex en 60 timmar lång tv-sändning live under elitloppet som sällskap åt alla de som vanligtvis kommer till Solvalla sista helgen i maj.
Vi har under våren arbetat hemifrån vilket fungerat föredömligt. Vi har aldrig haft så engagerade och nöjda medarbetare som nu enligt vår medarbetarundersökning som vi kör löpande varje vecka. Vi har beslutat att respektive arbetsgrupp kommer att få bestämma hur man vill göra när restriktionerna försvinner successivt. Vi ser framför oss ett nytt normalt där vi är betydligt färre på kontoret och kan anpassa lokaler och organisation efter det.
Vilka är era viktigaste projekt och utmaningar i höst?
Efter en lyckad omgörning av Travronden, med Joakim Svensson som ansvarig, där vi gick från två utgivningsdagar till en utgivningsdag med dubbla tidningar uppdelat i sport och spel, så har vi som alla andra en fortsatt utmaning i den digitala omställningen. Vi är på god väg med ungefär 7000 helt digitala abonnenter vilket är dubbelt så många mot ett år sedan. Utmaningen är att fortsätta hålla momentum och samtidigt nå ut till så många som möjligt för att nå vår vision om att få fler att älska trav.
Inom vår TV-verksamhet har Petri Johansson byggt och lanserat en lösning för digital live-auktionsförsäljning av hästar i samarbete med Menhammar stuteri som vi tror mycket på även post-corona. Med en digital auktionsupplevelse i världsklass kan vi minska försäljningskostnaderna för både köpare och säljare.
Vi är väldigt stolta över vår nya digitala TV-studio som är helt och hållet baserad på green screen där vi kan bygga upp virtuella TV-miljöer och den TV-kompetens som vi byggt upp. Under hösten vill vi växla upp den verksamheten och hitta ännu fler externa kunder som vi kan hjälpa göra webb-TV.
Rasmus Thomsen | VD | Adviser Försäljning
Hur har ni anpassat er verksamhet efter den rådande pandemin?
Vi var snabba och gjorde anpassningar i personalstyrkan plus att övriga blev permitterade 20 procent. Det gav snabb effekt och gjorde att vi ändå klarat oss hyfsat bra. Nu har orderingången vänt uppåt igen och vi tar igen en del av tappet. Vi återgår till ordinarie arbetstid igen per sista juni.
Vilka är era viktigaste projekt och utmaningar i höst?
LRF Media är vår största kund och alltid aktuell med utveckling och nya projekt vilket är kul och utmanande. Vi har även fått in nya uppdrag under våren vilket är riktigt kul. Först in var FOKUS som vi hoppas kunna utveckla med fler samarbeten och idéförsäljning.
Vidare fördjupar vi samarbetet med Bonnier News med Icanyheter och market.se som vi tror mycket på. Vi har ett kunnigt och erfaret team på plats för att utveckla den affären.
Klart att vi alla måste ställa om på olika sätt, men jag tycker att vi har haft en positiv utveckling i arbetssätt och våra team har verkligen kavlat upp ärmarna och kört på med entusiasm och nya idéer. Det vi märker är en stark efterfrågan på idéförsäljningen och unika kreativa lösningar. Vi har jobbat så en längre tid med ett 360-tänk så jag tycker vi ligger bra till inför höstens utmaningar.
Tror att de klassiska resorna till kunder runt om i landet och fysiska möten kommer att bli betydligt mer sällsynta, alla vinner på effektiva onlinemöten, både kund och säljare. Rörligheten med att jobba hemma, i hotellobbys mm kommer att stanna kvar ett bra tag.
Vi tittar över vårt erbjudande till marknaden och göra löpande anpassningar till de behov vi ser hos våra uppdragsgivare och kunder. Vi har passat på nu under coronatiden att ta in en strategikonsult som jobbat med våra tjänster och hoppas ha det klart i höst.
Ann Henriksson | VD | LRF Media
Hur har ni anpassat er verksamhet efter den rådande pandemin?
Vi ställde om ganska snabbt till i huvudsak hemarbete och flyttade merparten av kundmöten och interna möten till digitala plattformar, från Agfos populära talks som nu körs som webinars till våra interna onsdagsfrukostar och lunchträningspass.
Alla har arbetat hårt och fått leveranserna att funka. Precis som många andra har vi behövt tänka på ett annat sätt när det gäller event och fått pausa läsarresorna. Men vi har också märkt ett större sug efter ATLs och Land Lantbruks nyheter – frågorna om råvaruförsörjning av livsmedel och träråvara har ju blivit än mer i fokus under pandemin.
Vi har också fått rörande läsarsamtal från Land-läsare som ser tidningen och sajten som en positiv kraft i en förändrad vardag. Och räckvidd och prenumerationer har ökat!
Vilka är era viktigaste projekt och utmaningar i höst?
Vi har redan gjort en tydlig omställning som handlar om att addera fler tjänster till varumärket Land, där sajt-målen rör konvertering och där vi satsar mycket på vår egen e-handel Landshopping.
Vi planerar att göra ett antal teknik- och tjänstesatsningar på ATL, ett exempel är vår nya digitala kurs ”E-handel för lantbruksföretag”. Vi ska förstås också fortsätta att utveckla de bolag vi har gått in i Brid, Ehandel, Skira och Brath samt fortsätta tillväxtresan genom fler förvärv.
En utmaning är att fortsatt stötta varandra vid distansarbete och att på ett klokt sätt planera för återgång, där vi även tar med lärdomarna vi dragit denna vår. Vi kommer inte att ”gå tillbaka” utan att gå till något delvis nytt. Det känns både utmanande och spännande!
Media720
Hör gärna av dig till oss på Media720 och berätta om era utmaningar och planerade projekt! Vi hjälper till att planera, leda och genomföra projekt inom affär, kommunikation och organisation. Vi ser till att utvecklings- och förändringsarbeten genomförs effektivt och att ni når uppsatta mål. Kontakta oss så berättar vi mer!
Magnus Reithner | +46 765 37 66 66 | magnus.reithner@media720.se
Jonas Berg | +46 706 29 08 77 | jonas.berg@media720.se