fbpx
2022-11-21 Magnus Wallén

Så förbättrade Evil Ink sitt kassaflöde med ett par enkla steg

Trots hög förnyelsegrad och lyckade prenumerationskampanjer kan det bli problem med kassaflödet, inte minst för ett mindre förlag. Uppstickaren Evil Ink, utgivare av serietidningen Herman Hedning, vände sig till Media720 för att få tips om hur man skulle kunna förbättra sitt "cash flow".

Ett förbättrat kassaflöde gör stor skillnad, inte minst för mindre förlag

Intäkterna ojämnt fördelade över året
Som många andra serietidningar har uppstickarförlaget Evil Inks Herman Hedning en mycket lojal och engagerad läsekrets. Många av prenumeranterna har köpt varje nummer av tidningen ända från starten. Men trots hög förnyelsegrad och lyckade prenumerationskampanjer blir det ibland ändå problem med kassaflödet i ett litet förlag. Bland annat på grund att förnyelse av årsabonnemangen ofta är koncentrerade till årsskiftet.

Onödig fördröjning i orderflödet
Marknadschefen bokade in ett kortare möte med Media720 för att få ett bollplank och hjälp med att hitta en lösning. Tillsammans gick vi igenom orderflödet på kampanjsidorna och noterade att det uppstod en onödig fördröjning mellan beställning och betalning i och med att många av kunderna valde alternativet ”mot faktura” med 30 dagars förfallodag när de kom till check-out.

Färre betalningsalternativ ökar andelen betalande
För att förbättra cashflow föreslog vi att förlaget enbart skall använda betalningsalternativen swish eller kortbetalning i sina online kampanjer. Då blir det 100% betalningsgrad och pengarna registreras direkt på kontot. (De kunder som behöver få en fysisk faktura kan naturligtvis kontakta kundtjänst och få hjälp med att registrera sin order.)

Bättre kassaflöde utan kundförluster
Efter att ha anpassat orderflödet till primärt kontokort och swish har förlagets kassaflöde förbättrats. Dessutom kan de arbeta med korta, mer riktade erbjudanden, utan att riskera kundförluster. Vilket medfört den extra bonusen att prenumerationsförnyelserna nu också fördelas mer jämnt över året.

Vad säger förlaget om resultatet?

Media720 har stor erfarenhet av prenumerationer och vet dessutom vilka möjligheter och begränsningar som ryms i ett litet förlag. De hjälpte oss att snabbt och enkelt att hitta och genomföra en lösning som gav stor effekt på kort tid!
Jonas Darnell, serietecknare och VD, Evil Ink Förlag

Använde befintliga verktyg
Förlaget hade redan alla nödvändiga verktyg för att justera orderflödet. Allt som krävdes var ett kort möte för att komma fram till hur de skulle använda dem för bäst effekt. Förutom att presentera idén till förbättring hjälpte Media720 också till med att säkerställa genomförandet.

Hur kan DU få hjälp med dina utmaningar?
Har du också något som inte riktigt fungerar i din verksamhet när det gäller prenumeration eller abonnemang? Vill du prata med en expert?

På Media720 gillar vi både stora och små projekt. Huvudsaken är att det blir stor skillnad för våra kunder.

Boka en lunch eller ett 25 min onlinemöte om du vill veta mer.