fbpx
2023-05-24 Magnus Wallén

Så lyckas du med SEO och SEM 2023 – Experten svarar


För många företag är söktrafik från Google och Bing helt avgörande för leadsgenerering och den digitala affären. En stark söknärvaro möjliggör att företagens potentiella kunder hittar och konsumerar deras relevanta och värdeskapande innehåll genom hela köpresan, vilket ofta är avgörande för om kunderna väljer just deras produkt eller tjänst.

För att maximera relevant trafik till webbplatsen arbetar många med både SEO (sökmotoroptimering) och SEM/CPC (sökmotormarknadsföring). Men, det är inte lätt att hänga med i det förändrade söklandskapet. Förutsättningarna förändras löpande när Google justerar algoritmer för att förbättra användarupplevelsen, och konkurrensen i det betalda söket ökar när fler företag lägger mer annonspengar och resurser på sök. Att förstå hur man behöver anpassa sin sökstrategi och sitt sätt att arbeta kräver både specialistkompetens och ökade resurser.

Vi frågade Magnus Bråth, VD och grundare av digitalbyrån Brath, hur SEO och SEM utvecklats under de senaste åren, och vad som just nu är viktigt att tänka på för att lyckas med digital marknadsföring inom området.

Specialister krävs. Generalister hinner inte ta till sig allt inom området.

Vilka har varit är de största förändringarna inom området de senaste åren?
Google har de senaste åren tittat på en rad områden för att visa sidor i sina sökresultat. Man har tittat på hur mobilanpassade sajter är, hur snabba de är och upplevs, vilken auktoritet och expertis avsändaren har och nu slutligen arbetar de aktivt för att kunna skapa alltmer av sökresultaten med hjälp av AI. AI är inte nytt för Google som redan i februari 2011 lanserade Panda-filtret som var en AI med målsättningen att känna igen och filtrera bort innehåll av låg kvalitet. När det gäller annonsering så är minskad spårbarhet i form av Google Analytics 4 och tredjepartskakornas frånfälle något som driver upp klickpriser.

Hur har detta påverkat möjligheterna att lyckas?
Som alltid så förändras landskapet när det gäller att synas i sökresultaten. Både för Ads och organiskt. För Google Ads är det här ett stort problem, spårbarheten som varit huvudanledningen till den kraftiga tillväxten där blir nu inte lika stark. Priserna på klick går upp för det är svårare att rikta dem exakt rätt och return on investment sjunker. Vi kommer få se någon sorts nytt ekvilibrism där. SEO påverkas förstås mycket av de stora förändringar Google rullat ut men stora omvälvande förändringar är business as usual i SEO-branschen.

Vilka trender ser ni inom SEO och SEM?
Google har länge satt AI främst och vi kommer bara se mer av det. Automatiserade verktyg i Google Ads-gränssnittet blir bara vassare och vassare och vi ser alltmer av det i de organiska resultaten också.

Vad är viktigt att tänka på när man ska utveckla sitt sätt att arbeta med detta?
Räkna med att Google blir bättre på att känna igen bra innehåll i framtiden.

Vilken kompetens krävs idag för att bli framgångsrik inom SEO och SEM?
Man behöver ha specialister. Det har varit så ett tag att en generalist helt enkelt inte hinner ta till sig tillräckligt. Jag har ännu inte träffat någon som klarar av att behärska SEO, SEM, Social, CRO, Analys et cetera samtidigt på ett tillfredsställande sätt. Jag ser allt fler rekrytera en färsk onlinemarknadsförare från någon av yrkesutbildningarna och så tror man att man har löst problemet med ”onlinemarknadsföring”.

Behöver du hjälp med SEO och SEM?

Kontakta Jonas om du behöver råd kring hur du kan utveckla ditt arbete med SEO och SEM. Behov av att rekrytera eller hyra in specialister inom området, kontakta Magnus

Jonas Berg

0706-29 08 77 jonas.berg@media720.se Konsultprofil