Jag ser ofta två direkta möjligheter när jag hjälper ett medieföretag med försäljningen.
- När SoMe och Google dränker köparna med siffror och statistik måste vi andra kunna berätta en story kring våra läsare. Visst, vi måste kunna vår data också men blir vi bra på vår story hittar vi rätt annonsörer som kommer lyckas med sin marknadsföring i våra kanaler och då ökar våra intäkter. Det är berättelsen om läsarna och varför de läser oss som är skillnaden.
- Affärsutvecklingen är ofta bristfällig. Vi hittar på för lite nytt och när vi gör det affärsutvecklar vi inte ihop med säljavdelningen. Dels tappar vi den säljmagi som kunde ha uppstått, dels säkerställer vi inte att vi har med kunderna på det vi utvecklar.
Mitt första råd till dig som mediechef är alltså att öka takten i produkt- och affärsutvecklingen. Och att du involverar säljavdelningen. Mitt andra råd är att gå igenom hur säljarna presenterar läsarna och vad de kan om dem. När du vet det kan du hjälpa till att ta fram den story de behöver för att göra målgruppen levande för annonsörerna. Mitt tredje råd är att lyssna på Ingemar Stenmark som sa ”Ju mer jag tränar desto mer tur har jag”. För egentligen är det ju inte tur att klara sina mål utan frukten av att löpande träna.