fbpx
2024-01-23 Björn Lorentzi

Symbiosen mellan affärsutveckling och försäljning – har vi glömt bort hur man gör eller hinner vi inte?

Allt för ofta träffar jag säljare och försäljningschefer som kämpar med att sälja på räckvidden. Oavsett om vi pratar om sajten, den tryckta tidningen eller kanske nyhetsbrevet så är ofta huvudargumentet hur många läsare vi har. Och, visst, några kan också förklara vilka de är. Men idag räcker inte detta.
Vill du öka dina annonsintäkter? Det går!
Vill du öka dina annonsintäkter? Det går!

Jag ser ofta två direkta möjligheter när jag hjälper ett medieföretag med försäljningen.

  1. När SoMe och Google dränker köparna med siffror och statistik måste vi andra kunna berätta en story kring våra läsare. Visst, vi måste kunna vår data också men blir vi bra på vår story hittar vi rätt annonsörer som kommer lyckas med sin marknadsföring i våra kanaler och då ökar våra intäkter. Det är berättelsen om läsarna och varför de läser oss som är skillnaden.
  2. Affärsutvecklingen är ofta bristfällig. Vi hittar på för lite nytt och när vi gör det affärsutvecklar vi inte ihop med säljavdelningen. Dels tappar vi den säljmagi som kunde ha uppstått, dels säkerställer vi inte att vi har med kunderna på det vi utvecklar.

Mitt första råd till dig som mediechef är alltså att öka takten i produkt- och affärsutvecklingen. Och att du involverar säljavdelningen. Mitt andra råd är att gå igenom hur säljarna presenterar läsarna och vad de kan om dem. När du vet det kan du hjälpa till att ta fram den story de behöver för att göra målgruppen levande för annonsörerna. Mitt tredje råd är att lyssna på Ingemar Stenmark som sa ”Ju mer jag tränar desto mer tur har jag”. För egentligen är det ju inte tur att klara sina mål utan frukten av att löpande träna.

En av mina erfarenheter är att vi tränar för lite på säljavdelningen.
En av mina erfarenheter är att vi tränar för lite på säljavdelningen.

Jag tror du som läser detta håller med och vet att det är så man bör arbeta.

Vi är bara ofta så slimmade att vi inte hinner. Och har du försäljningen utlagd på ett säljbolag blir glappet ofta ännu större. Men om intäkterna ska öka och vi ska klara konkurrensen så har du egentligen inget val – om vi ska se sanningen i vitögat.

Vill du ha lite hjälp?

Slå en signa eller skicka ett mail. Ofta räcker det med en workshop eller två för att komma en bra bit på vägen till ökade annonsintäkter.

Björn har arbetat med både redaktionell utveckling och säljfrågor på IDG, Bonnier, Egmont i olika roller som Försäljningschef och VD. De senaste dryga 15 åren som konsult med uppdrag i många olika medieföretag.