fbpx
2022-05-10 Björn Lorentzi

6 tips för bättre rubriker - som ger fler läsare och leads

Kommunikationen är avgörande för att bygga relationer och hitta rätt kunder. Kedjan är inte starkare än den svagaste länken. I den här artikeln får du några tips kring huvudrubrikens betydelse för effekten av det innehåll som du delar för att nå din målgrupp.

 

Vi har tidigare skrivit om hur man kan använda Content Marketing affärsmässigt. Bland annat i en artikel som du kan läsa här. Kommunikationen är avgörande för att konvertera läsare till kunder. Den kedjan innehåller många länkar, som till exempel:

  • att ha en webb som är tekniskt bra
  • värdefullt innehåll
  • bra rubriker som fångar in
  • kunnande i konvertering och CTA:er
  • kunnande i hur man förvaltar de leads man fångar in, med mera.

 

Huvudrubriken, även kallad H1an, är viktig för att fånga din läsares uppmärkssambet och leda din målgrupp till att hitta och fastna för din artikel. När du sätter rubriken på din text behöver du ha flera olika parametrar med i beräkningen. Kanske är det också nödvändigt att använda sig av olika rubriker för olika kanaler.

Konkurrensen om uppmärksamheten på nätet är stor och fönstret för fångat fokus är extremt litet. Scrollbeteenden gör att potentiella läsare på flyktig genomfart är mycket svårfångade. Så hur får du dem att stanna upp vid din text?

Förutom att rubriken ska vara tilltalande för målgruppen så ska den ge tydlig information om vad texten kommer att handla om och vilka frågor den kommer att besvara. Dessutom behöver den göra texten sökbar, men hjälp av rätt ”keywords”. Även för den mest rutinerade av skribenter kan det vara en utmaning.

Expertens 6 bästa tips:

1.     Informativt.

Huvudrubriken bör ge information om artikelns innehåll och besvarade frågeställningar.

Om inte huvudrubriken snabbt och tydligt ger en överblick av det, så kommer läsaren att ha surfat vidare innan du hunnit blinka.

2.     Återhållsamt med svar

Det är samtidigt viktigt att inte låta rubriken avslöja allt. Läsaren får inte uppleva att hen fått ut allt av värde redan i rubriken. Den bör innehålla en cliffhanger eller väcka frågor och nyfikenhet som gör att läsaren inte kan låta bli att läsa vidare. Se rubriken som ett metspö som ska hala in dina leads.

3.     Sökbarhet

Som textförfattare gör du också klokt i att sätta på dig ”sökmotor-glasögonen”. Även om du inte är SEO-proffs så kommer du en bra bit på väg genom att ha frågan ”vad googlar folk på?” för ögonen, när du sätter rubriker.  Vilka ämnen, fraser och ord med relevans i din text kan du föreställa dig att din målgrupp söker kunskap kring?

4.     Varumärkesbyggande tonalitet

Har företaget en ”brand-book” så kanske det finns ledtrådar där, kring ordval och uttryck. Det är naturligtvis viktigt att rubrikens formulering överensstämmer med den tonalitet företaget genomgående arbetar med. Men tänk också på att inte arbeta för mycket ”inifrån och ut” – det vill säga tänk på vad målgruppen vill höra, inte enbart på vad ni som företag vill säga. En svår balansgång ibland.

5.     Målgruppsanpassat innehåll

Om du arbetar med Content för att skapa värde för kund eller hitta nya leads så är det viktigt att målgruppen känner sig träffad och att det väcks en nyfikenhet. Så avsätt tid för att leka med orden i din rubrik och fråga dig om din H1a ger målgruppen:

  • Lösningar på något dilemma?
  • Nyckeln till en utmaning?
  • Nyfikenhet kring en nyhet?
  • Svar på aktuell fråga?
  • Innehåll som många söker kunskap kring?
  • Information som rätar ut frågetecken?

 

6.     Anpassa efter kanal

Olika ordval, meningsuppbyggnader och tilltal går hem i olika kanaler, så anpassa gärna rubriken efter var du tänker publicera din text eller dina ”inhalande” inlägg i till exempel Sociala Media.

Skrivkramp?

Om tipsen ovan inte råder bot på rubriksättnings-prestationsångesten så kan du prova att byta format på din text. Det kan låta som att det arbete du lagt er i din text hittills varit lönlöst. Men nej, detta tips kan tvärtom låsa upp den kreativitet som gått i baklås och snabbt ge dig tillgång till flödet igen. När du omarbetar texten får du ofta rubrikerna med dig av bara farten. Sedan kan du applicera rubriken på din ursprungliga text.

Ta in ett proffs?

Ibland behövs det nya ögon och fräscha perspektiv. Vi kan hjälpa dig med dina svaga länkar i kedjan. Oavsett vilka det är. Hör av dig till oss på info@media720.se


Karin Holmberg