fbpx
2020-09-24 Björn Lorentzi

Spaningar från årets Media Summit

Igår (23 september) arrangerade DI årets Media Summit, digitalt förstås.
Här kommer några spaningar och ”take aways” från det.
Jonas Jonasson från DI och Linnéa Kihlström från Dagens Media på scen.
Jonas Jonasson från DI och Linnéa Kihlström från Dagens Media på scen.

Det var en gedigen skara talare som hade många åsikter och spännande erfarenheter att dela med sig av. Här kommer ett axplock av vad de sa:

  • De flesta måste bli bättre på att förstå sina digitala besökare om det ska gå att tjäna pengar på dem. Många medieföretag är kvar på stadiet där de tittar på sidvisningar.
  • Att sälja digitala abonnemang kräver både bra innehåll och smidiga sätt att köpa för kunden.
  • Gör ljud av ditt textinnehåll. Det är förhållandevis billigt och enkelt.
  • Framtiden handlar om varumärkesstrategi. Vi måste välja om det är bolaget, titeln, innehållet eller människorna vi ska marknadsföra och bygga som vårt varumärke.
  • Framgången ligger i detaljerna. ALLT måste vara proffsigt om vi ska klara konkurrensen om läsarna och om annonsörerna.
  • Vår bransch har inte tagit kundupplevelsen på allvar. Det är otroligt mycket enklare att köpa annonser av t ex Facebook än av någon traditionell medieaktör. Ska vi slåss om annonskakan måste det bli lättare att vara kund. Detta gäller i många fall även för läsaren. Att teckna eller säga upp ett abonnemang på t ex Netflix är mycket lättare än hos sin favorittidning.
  • Våga satsa och våga tro på er strategi. Fega beslut leder inte till framgång.
  • Ha direktkontakt med dina kunder. Gå inte omvägen via någon extern part som t ex AppStore eller Storytel som då sitter på all kunddata.
Gränssnittet för oss besökare med möjlighet att chatta med varandra och ställa frågor till talarna.
Gränssnittet för oss besökare med möjlighet att chatta med varandra och ställa frågor till talarna.

Den intressanta frågan är VAD du håller med om och VAD av detta ni jobbar med att förändra hos er?

Nästa fråga är HUR ni arbetar med detta. Hinner ni, samtidigt som ni ska sköta den dagliga driften av att skapa innehåll och sälja annonser?

Sista frågan är VEM som har ansvaret för förändringsarbetet?

Har du svar på dessa tre frågor har ni goda chanser att vara en av vinnarna kommande år.

Behöver ni hjälp att bolla frågorna är det bara att höra av er till oss. Det är det vi gör. Vi hjälper våra kunder att utvecklas. Affären och innehållet, människorna, tekniken.

Kontakta oss för en diskussion om hur vi kan hjälpa er att utvecklas fortare. Det går att anlita oss för en enstaka workshop eller större projekt. Vi tycker det är lika roligt med små som stora projekt.
.

Björn Lorentzi

Senior konsult & VD


+46 733 44 13 30

bjorn.lorentzi@media720.se