Det var en gedigen skara talare som hade många åsikter och spännande erfarenheter att dela med sig av. Här kommer ett axplock av vad de sa:
- De flesta måste bli bättre på att förstå sina digitala besökare om det ska gå att tjäna pengar på dem. Många medieföretag är kvar på stadiet där de tittar på sidvisningar.
- Att sälja digitala abonnemang kräver både bra innehåll och smidiga sätt att köpa för kunden.
- Gör ljud av ditt textinnehåll. Det är förhållandevis billigt och enkelt.
- Framtiden handlar om varumärkesstrategi. Vi måste välja om det är bolaget, titeln, innehållet eller människorna vi ska marknadsföra och bygga som vårt varumärke.
- Framgången ligger i detaljerna. ALLT måste vara proffsigt om vi ska klara konkurrensen om läsarna och om annonsörerna.
- Vår bransch har inte tagit kundupplevelsen på allvar. Det är otroligt mycket enklare att köpa annonser av t ex Facebook än av någon traditionell medieaktör. Ska vi slåss om annonskakan måste det bli lättare att vara kund. Detta gäller i många fall även för läsaren. Att teckna eller säga upp ett abonnemang på t ex Netflix är mycket lättare än hos sin favorittidning.
- Våga satsa och våga tro på er strategi. Fega beslut leder inte till framgång.
- Ha direktkontakt med dina kunder. Gå inte omvägen via någon extern part som t ex AppStore eller Storytel som då sitter på all kunddata.