Vi tog ett samtal med Niclas Albäck, vd på ehandel.se, för att höra hans syn på hur försäljningsstrategin måste vässas när köparna är ekonomiskt pressade.
Hur är temperaturen just nu? Märker ni av det ekonomiska läget?
Vi jobbar på och ligger på totalen runt samma försäljningssiffror som förra årets på annonsaffären, men det känns att det är tuffare därute för vissa företag. Kunderna håller i sina pengar lite mer än tidigare. Många av de vi jobbar med hade i huvudsak samma budgetar som vid ingången på året, men det har ändå varit väldigt avvaktande och besluten tar längre tid.
Du har fått stöd av Media720, hur har det samarbetet sett ut?
Jag har fått en personlig coach från Media720 som kan både ledarskap och försäljning. Sedan jag började på e-handel.se har det varit ett jättebra bollplank. Jag började här som KAM för två år sedan, med renodlad försäljning och har sedan dess gått in i en mer operativ roll som COO och min coach har varit med och stöttat hela vägen.
Har det lett till några konkreta förändringar i hur ni jobbar?
Absolut, jag kommer från en helt annan bakgrund än media och annonsförsäljning då jag tidigare jobbade med väldigt produktorienterad försäljning inom bland annat e-handel. Så att lära sig annonsförsäljning inom media var att börja om från noll på flera sätt. Men med Björns stöd och i samarbetet med 720gruppen lärde jag mig grunderna och nu efter de här åren har vi tagit stora kliv, där vi bland annat strukturerat upp försäljningen rejält i allt från säljpresentationer till hur vi prissätter våra format.
Vilka är dina bästa tips för att hålla uppe annonsaffären i tuffare tider?
Det är viktigt att vara ännu tydligare med var annonsköparna får för ROI, och ännu viktigare att stå rakryggad i sitt erbjudande. Att man verkligen tror på det man säljer och framhäva den starka målgrupp vi jobbar mot som t.ex. för oss är Nordens e-handlare där ingen slår oss på fingrarna. Vi kör på så mycket som möjligt i den traditionella annonsförsäljningen, men för vissa kunder behövs också ibland nya format som känns up-to-date likt sociala medier-format och även ibland en noggrannare filtrering av målgrupperna för att få så precis träff som möjligt, vilket varit väldigt framgångsrikt för oss.