Om du väljer att undvika kommunikation så kan det få konsekvenser långt efter krisen. Inte ofta ger radiotystnad från ledningen ett bristande förtroende från de anställda, en effekt som slutligen påverkar ert interna employer brand.
Alla känner oro
Även om ni inte just nu vet hur Coronakrisen kommer att påverka ert företag i slutändan så är det viktigt att komma ihåg att denna oron inte bara gäller er som chefer eller i ledningsgruppen. Alla anställda känner oro, för sina jobb, för hur de ska utföra sitt arbete, för hur de ska hantera smittspridningen och hur framtiden ser ut.
Att adressera den oron är det bästa ni kan göra. För även om ni inte kan berätta hur framtiden ser ut så hjälper det era anställda att veta hur era tankar går. Kommunikation ger också svar på på enkla saker som hur ni hanterar städningen på kontoret till möjligheten att arbeta hemma. Om ni funderar på permittering och varsel är det bra att vara öppna med det. Kunskapen kan ge de anställda en trygghet och hjälper dem att hantera krisen. Kom ihåg att ingen har helt rätt eller fel nu, alla provar sig fram – detta är en kris ingen var förberedd på. Ingen kommer att klandra er om ni kommunicerar för mycket och har fel ibland. Tystnad från ledningen kan däremot påverka de anställdas inställning till er. En effekt som kan sitta kvar länge – och skada ert interna varumärke som arbetsgivare.
Här är några av våra bästa tips på hur ni ska hantera internkommunikationen under den pågående Coronakrisen
- Kommunicera mera
Oavsett hur ni brukar kommunicera med era anställda så är det bra att öka den frekvensen nu. Inte minst eftersom förutsättningarna förändras ofta. De anställda behöver känna trygghet och uppleva att de blir sedda – även om man inte fysiskt inte ses lika ofta just nu. Utse gärna en person som är ansvarig för all kommunikation som gäller Corona – då är det enkelt för de anställda att höra av sig och problemen faller inte mellan stolarna. - Var öppen med det som händer
Vi förstår att man inte kan kommunicera ut allt men ärlighet varar faktiskt oftast längst och spekulationer och skvaller kan vara svårt att få stopp på.
Var öppna med att det är svårt. Om det finns en risk att personalen kommer att varslas så säg det. Ge alla en chans att förbereda sig på det värsta. I de fall ni har anställda som blivit sjuka kan det vara bra att vara öppna med det, så länge det är ok för den drabbade. - Glöm inte bort andra nyheter – inte minst de positiva
Det är lätt hänt att Corona överskuggar allt. I dessa lägen är det extra viktigt med glada nyheter. Har ni lyckats med en affär, anställt en ny person eller fått ett pris. Var noga med att kommunicera detta och fira det. - Samla all information på ett och samma ställe
Om ni har en intern webbplats eller intranet så se till att ni har samlat all information där. Här ska all information som rör krisen finnas samlad. Allt från hur ofta toaletterna städas till uppdateringar kring vad som gäller vid sjukdom, och praktiska saker som hur man hanterar att jobba hemifrån. Om ni inte har det så bör ni skicka ut ett dokument med vad som gäller och skapa en digital kanal där det uppdateras ofta typ en slack- eller teamskanal. - Skapa en digital kanal där de anställda kan ställa frågor
Många företag jobbar i dag i teams eller slack. Om ni inte gjorde det innan så kan det vara klokt att skaffa det nu. Där kan ni enkelt skapa en kanal där de anställda kan ställa frågor om vad som gäller. Eftersom många saker förändras snabbt kan det vara ett bra ställe att enkelt uppdatera vad som gäller. Om alla har koll på grundförutsättningarna är det enkelt att bara kolla in i kanalen löpande för att få koll på det senaste.
Tänk på att det är viktigt att visa att ni är aktiva i kanalen – annars kan den få motsatt effekt. - Visa att du bryr dig – även när ni inte ses
Just nu är det många företag som låter sina medarbetare att jobba hemifrån. Då är kommunikationen viktigare än någonsin. Man ska också komma ihåg att många törstar efter sociala aktiviteter. Därför är det smart att inte plocka bort alla aktiviteter ni vanligtvis utför utan att helt enkelt hitta alternativ. Här är några förslag på aktiviteter ni kan införa för att hålla de anställdas engagemang och humör uppe.
- Ta en virtuell fika istället för den klassiska fredagsfikan
- Boka in en digital AW
- Ta ett promenadmöte med dina kollegor om ni bor nära och är friska – kom ihåg att hålla avståndet.
- Att skicka hem ett paket till sina anställda är uppskattat. Kan vara något enkelt som ett paket kaffe, en fruktkorg, en veckas luncher eller en fika från det lokala bageriet.
- Boka in ett event framåt senhösten. Just nu vet ingen hur länge denna krisen kommer att pågå men vi behöver alla något att se framemot. Varför inte boka in en höst-, vinterfest eller aktivitet redan nu?