Varför ser VD, Chefredaktör och Försäljningschefer så olika på vad som är affärskritisk kunskap?
Och är det ett egentligen ett problem eller en självklarhet.
I Kompetensbarometern, en undersökning som Media720 har genomfört tillsammans med Sveriges Tidskrifter, har vi tagit tagit tempen på vilka kompetenser som är viktiga och inom vilka områden som det finns behov av att förstärka på landets tidskrifter.
Undersökningen har gått ut till VD, Försäljningschefer och Chefredaktörer på de tidskrifter som är medlemmar hos Sveriges Tidskrifter.
I undersökningen framkommer det att det för många områden finns väldigt olika syn på potential och därmed behov av ökad kompetens beroende på om man är vd, chefredaktör eller vd. Till exempel så är både chefredaktörer och försäljningschefer överens om att det vore lönsamt att kompetensutveckla säljavdelningen. Men vd håller inte med. Väldigt olika syn finns också inom t ex redaktionellt arbete generellt, inom rörligt, podd, ledningsarbete och andra områden.
Varför tycker de olika?
Frågan är varför vd inte håller med? Handlar det om att de tycker att medarbetarna redan är tillräckligt kompetenta eller ligger det något annat bakom?
Inom en del områden kan olikheterna vara en självklarhet, en chefredaktör kanske ser behovet av att kompetensutveckla inom vissa områden medan försäljningschefen och vd:n inte är insatt nog att avgöra vilka delar som är affärskritiska. Samma sak gäller självklart för de andra avdelningarna. Men är detta ett problem? Borde man rent av lägga lite tid på att kompetensutveckla varandra? Vi tror inte att tidskrifterna är unika på något sätt – förmodligen hade svaret varit liknande även på andra medie- och kommunikationsföretag.
Hur ser det ut på det företaget där du jobbar? Har de olika avdelningarna samma syn på vad som är affärskritiskt?
Är du nyfiken på vilka andra insikter vi fått från Kompetensbarometern? Hör gärna av dig till bjorn.lorentzi@media720.se så kommer vi ut och berättar mer.