fbpx
2023-05-24 Björn Lorentzi

Vad är en CRO- ansvarig och varför behöver ni en?

 

I takt med de senaste årens digitaliseringen har det dykt upp en rad nya kunskapsområden och tjänster som behövs på marknadsavdelningar, media- och kommunikationsföretag. Vi pratar om SEO, SEM, CRO, experter inom programmatiska köp, leadsgenerering och en massa annat.

Visst går det att blunda ett tag och köra på som vanligt men om man vill växa och driva ett framgångsrikt företag även i framtiden så måste man våga förändra och följa med på resan. Men vad innebär egentligen alla beteckningar och vilka specialister behöver jag ha på just mitt företag?

De flesta har du säkert redan koll på men en sak vi har märkt av, i vårt arbete med våra kunder, är att många saknar kunskap om CRO och vad en CRO-ansvarig egentligen gör och varför just den kunskapen i många fall kan vara affärskritisk.

CRO - Conversion Rate Optimization 
CRO  står för  Conversion Rate Optimization eller som vi på svenska säger konverteringsoptimering.

En CRO jobbar alltså med att optimera era konverteringar – som i en digital värld är helt avgörande för att bolaget ska växa eller vara fortsatt framgångsrikt.

Vad en konvertering är skiljer sig en hel del mellan olika typer av bolag men principen är densamma. Konvertering handlar helt enkelt om att få besökarna på din webbplats att göra det du vill att de ska göra. 

Det kan handla om att, läsa en artikel till, ta kontakt, köpa en produkt eller tjänst, registrera sig för nyhetsbrev eller ladda ner ett dokument.
En CRO-ansvarig har alltså som främsta uppgift, att baserat på data, se till att era digitala mötesplatser är optimerade för att konverteringen ska vara så hög som möjligt.

Ett resultat av många insatser
Att konverteringen ökar beror på en rad olika insatser. Det handlar bland annat om rätt trafik, snabb sajt, bra navigering, bra landningssidor och att sajten är anpassad för att vara optimal i alla typer av visningsenheter och webbläsare. 

En skog som det onekligen är lätt att gå vilse i om man saknar en kompass. Det är därför en CRO är så viktig – en person som har fokus på siffrorna, driver frågan och pekar ut riktningen.

Nyfiken på att lära dig mer om CRO och vad en CRO-ansvarig kan göra för er?  Hör av dig till Björn Lorentzi så kan han berätta mer.