fbpx
2019-10-24 Karin Holmberg

Så hjälpte han serieskaparen att starta eget förlag – med en galen Kickstartersuccé

Jonas Darnell lyckades få in 1,7 miljoner kronor i en galen kickstarterkampanj.

Att en skara engagerad fans kan göra stor skillnad är något serieskaparen Jonas Darnell, mannen bakom seriefiguren Herman Hedning, kan skriva under på.
Med hjälp av en galen kickstartersuccé lyckades han få in hela 1,7 miljoner kronor för att starta ett eget förlag och låta sin seriefiguren leva vidare.
– Kampanjen överträffade verkligen våra förväntningar och visar på kraften med en engagerad målgrupp, säger Jonas Svensson, seniorkonsult på Media 720 och en av hjärnorna bakom kampanjen.

När Serieskaparen Jonas Darnell i höstas fick beskedet att hans älskade serietidning, Herman Hedning, skulle läggas ner av förlaget Egmont så tog han saken i egna händer.
Med hjälp av seniorkonsulten Jonas Svensson på Media720 och Johan Kimrin på Apart förlag startade han en crowfunding-insamling för att skapa ett eget serieförlag för tidningen.

– Vi hade använt Kickstarterkampanjer ett par gånger innan, bland annat när vi gav ut samlingsböcker med Herman Hedning, och visste att det fanns en trogen skara fans som gärna vill se att Herman Hedning fick leva vidare,  säger Jonas Svensson.

SKULLE DRA IN 100 000

När Kickstarterkampanjen drog igång satte de målet att dra in 100 000 kronor. Men den nivån nådde man redan det första dygnet. När kampanjen avslutades efter en månad hade man lyckats att dra in nästan 1,7 miljoner kronor från drygt 1900  köpare av de så kallade medborgaraktierna. Det fanns flera olika nivåer av investeringar från 99 kronor och upp till den högsta stödklassen där man investerade 19 666 kronor. Sex av investerarna valde den högsta klassen, och fick med sin investering titeln ”abnorm ärkegrundare”.

Den enorma succén gör Kickstartkampanjen för Herman Hedning till den näst bästa svenskspråkiga Kickstartskampanjen i historien.

NÖJD MED FRAMGÅNGARNA

Jonas Svensson, som har en lång och gedigen bakgrund inom serie- och förlagsvärlden, är mycket nöjd med framgången som de haft med Kickstarterkampanjen.

– Vi visste att Herman Hedning hade väldigt engagerade fans och det är anledningen till att kampanjen blev så lyckad. Under sina glansdagar hade tidningen närmare 25 000 i upplaga, så vi visste att det fanns fans som gärna ville fortsätta att läsa tidningen. Den här kampanjen visar verkligen kraften bakom att ha en stark och engagerad målgrupp. Och hur man kan vitalisera traditionell ”gammelmedia” genom att utnyttja nya digitala möjligheter i kombination med klassiskt förlagskompetens, säger han

Redan den 19 mars är det planerat att tidningen Herman Hedning ska komma ut med sitt första nummer på det nystartade förlaget.  Utöver de nya prenumeranter man fått via Kickstarterkampanjen har Jonas Darnell även fått ta över den bas av prenumerationer som fanns kvar från tidningen på Egmont.

Läs mer om projektet:

Boktugg.se: Jonas Darnell räddar Herman Hedning

Göteborgs-Posten: Herman Hedning kan visa vägen

Mediepodden: Kampanjen som räddade Herman Hedning från nedläggning

SVT kultur: Serietidningen om Herman Hedning går i graven

SvD: Läsare räddar Herman Hedning från tidningsdöd

Jajja Magazine: Herman Hedning och den nya medielogiken

Kontakta Jonas!

Vill du veta mer om hur Jonas hjälpte Jonas (!) med sitt nya förlag eller få tips och råd om hur vi på Media720 kan hjälpa till med problem i er verksamhet? Tveka inte att höra av er till Jonas!

Maila