2019-10-25

Q&A: Allt du behöver veta om Performance Index

Här får du svaren på allt du behöver veta om Performance Index.

Precis som att man regelbundet går till tandläkaren eller tar bilen på besiktning kan det vara en bra idé att då och då kontrollera sin verksamhet för att se vad man är bra på och vad man behöver jobba lite extra med. På Media720 heter det Performance Index och vi erbjuder en rad olika beroende på vilken typ av verksamhet man bedriver.

Vilka olika Performance Index har ni i er verktygslåda?
– Vi har flera olika. De vanligaste är ett Performance Index för en hel verksamhet och sedan har vi ett Sales Performance Index, för säljavdelningar, och ett Editorial Performance Index för redaktioner.

När bör man göra ett Performance Index?
– Det är bra att göra då och då. Står man inför en stor förändring kan det vara extra viktigt och lönsamt.  För att få second opinion på vad som bör ändras och vad som behöver behållas/förstärkas. Inte minst för att det är lättare att få personalens energi i förändring när någon extern part har bekräftat och/eller tyckt till om förändringen. Det är svårt att vara profet i eget hus.

Hur många personer är ni som genomför det och vilka expertiser har ni?
– Vi är ofta två personer från Media720. De som genomför Performance Index har lång egen erfarenhet av det arbete analysen gäller. Vi har experter t ex inom Ledningsarbete, Redaktionellt, försäljning, marknadsföring, kommunikation, abonnemangsförsäljning.

Vad går ni igenom – vilka insikter kan man förvänta sig att få?
– Vi går igenom alla relevanta parametrar. De skiljer sig åt om det är en säljavdelning, en redaktion, en ledningsgrupp eller en marknadsavdelning.
Vi sätter betyg och kommenterar varje parameter och sedan får ni en rapport med en lista på vad som är bra och vad som avdelningen/verksamheten bör utveckla och på vilket sätt. Ni kan förvänta er att få ett väldigt konkret resultat.

Vad krävs av oss som företag för att ni ska kunna genomföra ett Performance index?
– Att ni är öppna, transparenta och att ni avsätter lite tid för samtal och intervjuer av medarbetarna.

Vad kostar det? 
– Riktpriset är 89.000 kr. Något mer om det är en stor avdelning.

Vad händer med de föreslagna förändringar – kan ni hjälpa oss med dem?
– En del kunder tackar för förslagen och genomför själva dem de tror på. Andra kunder ber oss om hjälp med vissa delar. Både och är helt okay för oss.

Vilken typ av förändringar/förbättringar har era Performance Index lett till hos olika företag?
– Det minsta man kan förvänta sig är att ett Performance Index leder till bra diskussioner internt och att man får ett bra fokus på de förändringar som är viktigast. De blir också ett bra verktyg för avdelningen att diskutera med ledningen och för ledningen att prata med avdelningen. Rent konkret kan vi t ex se att säljavdelningar säljer bättre efteråt, att redaktioner får ett ökat fokus på att skapa engagerande innehåll och att ledningsgrupper blir bättre och effektivare i sitt ledningsarbete.

Vill du veta mer om Performance index och vilken typ som skulle passa i er verksamhet? Hör av dig till Björn Lorenzi.