Situationen för de flesta medieföretag är tuff. Konkurrensen har aldrig varit hårdare och era annonskunder har fler alternativ att välja mellan än någonsin. Detta ställer allt högre krav på att säljarna har de bästa förutsättningarna för att kunna prestera intäkter till er.
I vårt Sales Performance Index går vi igenom följande områden hos er:
- Säljkultur
- Lönemodeller
- Produktutbud
- Paketering och prissättning
- Säljmaterial
- Kunskap om kunderna
- Kunskap om konkurrenterna
- Bearbetar kunder utifrån potential
- Organisation
- IT-stöd
Resultatet du får blir ett konkret och relevant diskussions- och beslutsunderlag för att utveckla säljavdelningen. Alla är nog överens om att för att hejda intäktsminskningarna för våra svenska medieföretag så måste vi ändra på hur vi jobbar idag. Nya intäkter kräver nya arbetssätt. Befintliga arbetssätt innebär fortsatta minskningar.
Så här går det till
Två konsulter på Media720, med lång erfarenhet från annonsförsäljning, kommer till er under ett par dagar. Vi träffar säljare och säljchefer, vi är med på veckomöten, vi sätter oss in i era utmaningar och möjligheter, vi tittar på er kundstock, till vilka ni säljer, vilka affärer ni har svårt att ta och varför, vilka hjälpmedel säljarna har för att lyckas, hur ni är organiserade, mm. För varje punkt ovan bedömer vi vilken nivå ni ligger på med en kort kommentar.
Rapporten innehåller också ett förslag på konkret handlingsplan för att förbättra områden med potential.
Att genomföra ett Sales Performance Index är billigt och ofta mycket snabbt lönsamt.
Vill ni göra ett Sales Performance Index?
Hör av er till Björn Lorentzi, 0733-44 13 30