2019-10-24

Hur bra är egentligen er säljavdelning?

Hur bra är egentligen er säljavdelning? Få svaret med ett Sales Performance Index. Foto: Pixababay.

Hur bra är förutsättningarna egentligen för att sälja? Och hur mycket bättre kan det bli om ni vågar syna er själv i sömmarna och göra några förändringar?
Ett Sales Performance Index kan ge er svaren på vad er säljavdelning behöver förändra för att öka försäljningen.

Precis som att man då och då tar bilen till besiktningen eller gör en hälsokontroll så är det bra att regelbundet kontrollera hur bra ens verksamhet eller avdelning går. 

– Oavsett om man har ett akut behov eller inte så är det alltid bra att med jämna mellanrum ”syresätta” sin syn på status och behov av utveckling av en verksamhet eller avdelning, säger Björn Lorentzi vd på Media720.

För säljavdelningar erbjuder Media720 ett specifikt index som heter Sales Performance Index. Då går man igenom en rad olika parametrar som är specifika för just en säljavdelning. 

Efter en genomgången belysning av säljavdelningen får ni betyg och kommentarer om varje parameter och en rapport som sammanfattas med hjälp av en lista på vad som är bra och vad som avdelningen/verksamheten bör utveckla och på vilket sätt. För dig som ansvarig för en säljavdelning så ger ett Sales Performance Index ett väldigt konkret resultat.

Vad krävs av vårt företag för att ni ska kunna göra ett sales performance index?
– Att ni är öppna, transparenta och att ni avsätter lite tid för samtal och intervjuer av medarbetarna.

Men måste man verkligen anlita någon annan för att syna sin egen verksamhet?
– Svaret är naturligtvis nej. Det finns mängder av företag som gör detta helt själv men det finns många anledningar till varför det i många fall är bättre att ta in en extern partner för att göra en genomlysning av sin verksamhet, säger Björn Lorentzi och fortsätter:

– Genom ett index får man veta hur man står sig mot andra företag. Har man en förestående förändring så är det dessutom extra viktigt och lönsamt att få second opinion på vad som bör ändras och vad som behöver behållas/förstärkas. Inte minst för att det är lättare att få personalens energi i förändring när någon extern part har bekräftat och/eller tyckt till om förändringen. Det är svårt att vara profet i eget hus, säger Lorentzi.

Ni har genomfört olika typer av performance index på en rad olika företag. Vad kan man egentligen förvänta sig av ett performance index?

– Ja, vi har genomfört detta hos många olika företag och alla kunder har varit mycket nöjda. De säger alltid; detta borde vi ha gjort tidigare. 

Allra minst leder ett Performance Index till bra diskussioner internt och att man får ett bra fokus på de förändringar som är viktigast. De blir också ett bra verktyg för avdelningen att diskutera med ledningen och för ledningen att prata med avdelningen. Rent konkret kan vi t ex se att säljavdelningar säljer bättre efteråt, att redaktioner får ett ökat fokus på att skapa engagerande innehåll och att ledningsgrupper blir bättre och effektivare i sitt ledningsarbete, avslutar Björn Lorentzi.

Vågar ni syna er verksamhet i sömmarna eller rättare sagt, vågar ni låta bli?

Beställ ett Sales Performance Index och få reda på vilka förändringar som kan göra er säljavdelning mer effektiv framåt.

Kontakta Björn Lorentzi här!