Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig. Kontakta Magnus.
Att det är viktigt att ha bra innehåll på sin hemsida och i sin kommunikation med omvärlden kan de flesta av oss skriva under på. Men vilken typ av innehåll ska man egentligen satsa på och hur svårt är det att skapa innehåll som hjälper till i säljprocessen?
Här får ni några av våra bästa tips på hur du skapar bra content – som kan hjälpa dig på din resa mot en högre försäljning.
En av de vanligaste frågorna en contentspecialist behöver svara på är vilken typ av innehåll man ska satsa på. Svaret på den frågan är egentligen ganska enkelt – om man vill att innehållet ska hjälpa till i säljprocessen så behöver man satsa på relevant, informativt och underhållande innehåll. För oavsett om ditt företag säljer böcker, toalettstolar, konsulttimmar eller digitala prenumerationer så är ditt innehåll på hemsidan och i era övriga kanaler en viktig kugge i kundens köpresa. Att skapa bra innehåll som hjälper dig i din säljprocess kan rentav vara avgörande för hur du står dig i konkurrensen mot andra företag.
Tips på vägen
Men hur svårt är det då att skapa innehåll som hjälper dig i säljprocessen? Det är faktiskt inte så svårt men det finns några saker som är bra att ha koll på. Här har vi samlat våra fem bästa tips, baserat på många års erfarenhet av innehållsproduktion för såväl annonstexter, som kundreportage och nyhetsinnehåll.
Om man inte har erfarenhet av skriva kan det vara en bra idé att ta hjälp av en kommunikatör, skribent eller kommersiell journalist men oavsett vem som ska skriva är det viktigt att du har tänkt igenom våra tips här under!
Det första ni bör fundera över är vilka problem er produkt löser. Glöm tråkiga produktbeskrivningar utan skapa content kring vilka problem ni eller era produkter löser.
De flesta branscher är utsatta för hård konkurrens. Det är därför viktigt att veta vad som skiljer er från era konkurrenter. Oavsett vad som gör er unika är just den egenskapen en viktig del att lyfta fram.
Det är viktigt att man från början har koll på vem målgruppen är och var och hur ert innehåll ska användas och spridas. Detta kommer att avgöra vilken typ av content du ska ta fram.
Ett enkelt knep för att lyckas med ett bra innehåll är att låta någon annan berätta om ert företag. Att använda sig av kundcase är ett välbeprövat fenomen som har många fördelar. Ni får en bättre insikt av vilka problem ni faktiskt löser för era kunder och ni ökar trovärdigheten genom att någon annan för er talan.
Sist men inte minst så måste din artikel ha en tydlig vinkel. Om du är osäker på vad en bra vinkel är så testa att läsa igenom ett par olika artiklar och se vad som sticker ut som mest intressant – det som journalisten har hängt upp hela texten på.
Ladda ner vår guide
Om du tagit dig hela vägen hit så är du redo för att börja din skaparprocess.
Om du inte vill eller har råd att anlita en erfaren skribent kan du få några extra tips genom att ladda ner vår enkla guide med tips på hur du i praktiken skriver en ”säljande artikel”.
Vill du veta mer hur vi kan hjälpa dig. Kontakta Magnus.