Rickard har snabbt blivit en mycket uppskattad konsult bland 720-gruppens kunder
Rickard har snabbt blivit en mycket uppskattad konsult bland 720-gruppens kunder
Du har en lång bakgrund i den digitala omställningen i mediebranschen, från TV till radio, magasin och bokbranschen, både på den kommersiella sidan och i public service, vad har varit det mest intressanta uppdraget hittills?
Jag ska vara tråkigt förutsägbar och säga att det är alltid det senaste. Just nu att hjälpa våra kunder i 720-gruppen med deras utmaningar i allt från strategier kring att skapa nya och behålla befintliga kunder till att få lönsamhet i kostsamma innehållsproduktioner. Innan dess att ha drivit Storytel Original till en maktfaktor i ljudvärlden med över 500 ljudberättelser på mer än 15 olika språk runt om i världen. Projektet som jag satte igång kring adaptionen av George Orwells klassiker 1984, som är aktuellare än någonsin, blev precis nominerad till Audie Awards för bästa ljuddrama, vilket förstås är en milstolpe.
Teknikutvecklingen som påverkar och driver människors beteenden är snabbare än någonsin. Vad är nyckeln till att hänga med?
En modern ledare är öppen, nyfiken, beredd att ompröva sina sanningar, försöker se trendskiften, förstår dem och förbereder sig på dem, men är samtidigt inte för tidigt ute och bränner krut på fel saker. Det är lätt att ryckas med och hoppa på rusande tåg och inse att man hamnade tre stationer i fel riktning för att man inte kollade skyltarna. Andas in, titta på framgångar i andra branscher, spana in välkurerade källor som vet vad de pratar om och fördjupa dig därifrån. Hitta dina nischflöden och breddflöden. Nicklas Hermanssons nyhetsbrev NoMoFomo är ett bra exempel på en kurerad produkt som hjälper dig att bli smartare.
När sen förändring ska ske på arbetsplatsen gäller det att involvera alla i att både tänka rätt och verksamhetsanpassat för att förstå och förankra omställningen. Och så ska berättelsen finnas där och hänga ihop. Alla företag har en berättelse, men få använder den.
Du har också jobbat mycket med att sätta mål och siffror på redaktionell verksamhet och innehållsproduktion. Hur funkar det?
Sälj- och marknadssidan är vana att mäta och sätta mål på sitt arbete. Men när det gäller innehållsproducenter och kreatörer har det funnits ett visst motstånd och ofta hetat att “det går inte att sätta mått på kvalitet och kreativ höjd”. Det är en sanning som omprövas i grunden sedan vi började arbeta digitalt. I en datadriven värld kan vi plötsligt mäta både kvantitet och kvalitet på ett sätt vi bara sett början på, vi kan se var i en text människor slutar läsa, vilka podcasts som inte överlever 20-sekunders-testet, hur många som tipsar bekanta om ett visst innehåll, hur anpassat innehållet är för att maximera synligheten i sökmotorer och så vidare i all oändlighet. Vi lider inte brist på mätpunkter, det gäller bara att ställa rätt frågor, bestämma sig för hypoteser och testa dem mot verkligheten, det vill säga lyssnarna, läsarna, tittarna. Den kunskapen vi får tillbaka är ett kraftfullt verktyg och en fantastisk feedback till den där osvikliga magkänslan vi lutar oss mot. För att få en hållbar affär behöver vi mer underlag för att ta bra beslut och ifrågasätta gamla beslut som inte längre gäller.
Vad är svårast i den omställningen?
Den stora förändringen sitter förstås hos människorna som ska se saker på ett nytt sätt. Att våga välja ”the red pill”. Det är inte helt enkelt, men jag har hittills inte jobbat på ett enda företag eller organisation med de här frågorna där man kommit ut på andra sidan och fortfarande är skeptisk till att mäta innehåll. För när man begriper sin verksamhet och sina kunder på djupet gör man rätt saker.
Ibland gör det ont att se sanningen i datapunkterna, men bit ihop, det du ser är starten på en viktig. förändring. Data som används på rätt sätt och kan följas upp blir ofta ett fantastiskt inspirerande och utvecklande verktyg.
Du är den senaste i raden av konsulter i 720-gruppen, utöver att mäta saker, vad erbjuder du mer för våra kunder?
Coachar i lednings- och organisationsfrågor, särskilt kring förändringsprocesser. Hjälper till att ta fram strategier för både innehåll, kommunikation och marknadsföring. Jag är bra på att utveckla både affär och innehåll så att det överensstämmer med kundernas förväntan och beteenden, och nya affärsmodeller. Men jag hjälper även företag som traditionellt inte jobbat så mycket med innehållsproduktion att se och förstå hur storytelling kan bidra till marknadsföringen, till exempel genom content marketing. Jag har en bakgrund inom flera olika medieformer, så att titta på hur nedlagd tid i innehållsproduktion och research kan hitta olika utlopp genom smart formatutveckling: från text till ljud, från bok till tv, från tidning till app och så vidare. Och så har jag jobbat mycket med att facilitera kreativa processer, förhandlingar i licens- och rättighetsområdet och förstås. hur man jobbar med nykundsvärvning och förhindrar churn i en abonnemangsmodell.
Vill du boka ett förutsättningslöst möte med Rickard, använd dig av den här Calendly-länken för att hitta en tid, och skriv i meddelandet vad du vill diskutera eller behöver hjälp med!
Rickards profil på LinkedIn.