Fler digitala läsare
Men vi hjälper dig! Det finns det många alternativa vägar att välja.
Socionomen ville ha hjälp med projektledning av omgörning av print, en helt ny webb och digital närvaro i nyhetsbrev och på sociala medier. Ett uppdrag som har lyckats väldigt bra. Hos dig kanske behovet ser annorlunda ut?
Oavsett om du arbetar på en kommersiell tidning eller för en organisation av något slag och gör innehåll för dess medlemmar eller målgrupper så är tidningen oftast exklusiv för prenumeranter eller medlemmar. Medans webb och nyhetsbrev ofta är fullt tillgängliga för vem som helst.
Fler och fler medier minskar nu printutgivningen, av fler skäl, och då bör man fundera över hur vi skapar skäl att vara medlem eller prenumerant. Med allt mer öppet innehåll på digitala plattformar minskar ju behovet.
En aktuell kanal- och innehållsstrategi är ett viktigt dokument i detta arbete. Både för redaktionen, ägare, upplageansvariga och för annonssäljare. I det bestäms om webben ska vara låst eller öppen, för vem och hur nyhetsbrev ska vara tillgängliga, om det ska finnas ljud och rörligt innehåll (och på vilket sätt i så fall), vilket innehåll som fungerar bäst i respektive kanal och inte minst hur vi får målgruppen att hitta till det fina innehållet. Här bör också beskrivas hur redaktionen ska arbeta med att få läsarna att vilja teckna nyhetsbrev, gå med i grupper på sociala medier och ta sig förbi trösklarna det innebär att ha en betalvägg. Ett arbete som helt faller på redaktionen idag.
Det här är frågor som ofta är kloka att bolla med någon som har erfarenhet av hur andra har gjort. Sätt att lyckas och saker att undvika.
Hör av dig och boka ett kostnadsfritt möte så resonerar vi om hur ni tänker och vad ni vill uppnå.