Panelen, som bestod av Josefin Sigedal, VD på Affärsvärlden, Emelie Perckwall, Head of Strategy & MA på Aller Media, Thomas Peterssohn, VD på Ny Teknik Group och Sveriges Tidskrifters VD Kerstin Neld kom med flera insikter och intressanta spaningar. Här är några:
Josefin Sigedal, Affärsvärlden:
– Vår bransch behöver öka mognadsgraden av hur vi mäter innehåll. Vi kan bli mycket bättre på KPI:er kring vad läsaren vill ha, hur vi skapar lojalitet och analyserar beteenden. Om vi blickar några år framåt hoppas jag att alla som skapar innehåll sitter med en egen dashboard framför sig. Kompetens inom datadriven marknadsföring kommer också behöva vara central för alla tidskrifter.
Emelie Perckwall, Aller Media:
– Vår strategi är fullt fokus på målgruppen: women first, och hur den ska växa. Innehållet kommer alltid att stå i centrum och sen handlar det om att öka vår andel av kvinnors mediekonsumtion, öka konsumentintäkterna och att utveckla affären i det vi kallar beyond media, vilket också innebär att vi tittar på intressanta bolag utanför vår bransch för uppköp. Vi behöver också duktiga och modiga medarbetare och fokuserar mycket på personlighet när vi rekryterar våra nya kollegor.
Thomas Peterssohn, Ny Teknik:
– Efter att ha halverar IT- och lokalkostnader är det nu fokus på produkt- och affärsutveckling framåt. Vi utvecklar nya annonsprodukter och ska inte bara sälja fyrkanter utan agera mer som en contentbyrå. Produktutvecklingen blir allt viktigare, till exempel växer vår utbildningsdel med kurser i gränslandet mellan teknik och affär stadigt och omsatte 8 miljoner förra året.
Kerstin Neld, Sveriges Tidsskrifter:
– Som bransch-VD vill man vara lite peppig men det är klart att det finns en oro också. Våra medlemmar är fortfarande beroende av affären i papperstidningen och med höjda papperspriser och lågkonjunktur så undrar de förstås om de ska dra ner på upplagan eller höja priserna. Vi uppmanar alla att bjuda in sina läsare och ta hjälp av oss och kollegor för att se helheten och hitta lösningar, till exempel kan podcasten ses som ett prenumeranterbjudande snarare än en egen affär.