Att rörligt material äger på webben är en etablerad sanning, ändå är det lätt att vi drar oss för att ta steget. Men precis som en hurtig PT ska jag nu utropa: Du ångrar det aldrig när det väl är avklarat!
Och det leder oss in på vårt första tips:
1. Enkelhet.
Den bästa videon är den som blir av och faktiskt får en chans att nå mottagaren. Med andra ord handlar det om att jobba utifrån de givna förutsättningarna. Sträva inte efter teknisk fulländning utan jobba med det ni har. Material som fastnar på planeringsstadiet är inget värt. Med rätt tänk duger en mobil bra!
2. Text
Bra ljud kan ofta vara svåraste att få till rent tekniskt, men ofta är det tyvärr också helt bortkastat. Många undersökningar visar att den absoluta merparten av användarna i sociala medier konsumerar videos utan ljudet. En naturlig följd av det blir alltså att inte slarva med att texta inslagen!
3. Kort-kort
Konkurrensen är stenhård och bruset enormt, vårt digitala tålamod blir allt kortare. Facebook rekommenderar 6 sekunder som lagom för en video och även om det kanske är drastiskt så slår det an tonen. Skippa cliff-hangers och tänkt nyhetstext- det bästa först. Du har någon sekund på dig att fånga intresset.
4. Dela upp
Du vill antagligen säga mycket, allt ska ju vara så kort. Jobbigt? Men det skapar också möjligheter! Dela upp ditt material i många mindre bitar. Då kan hålla ner tiden och samtidigt anpassa materialet för olika målgrupper. Det är ytterst sällan ett innehåll passar alla mottagare.
5. Testa
Även om det känns motigt innan är det typ aldrig man i efterhand ångrar ett gympass. Eller en videosnutt. I en uppbyggnadsfas är dessutom fallhöjden låg. Det värsta som händer är att ett material ”går dåligt”. Håll frekvensen uppe och testa, testa!
Vill du veta mer kontakta någon av våra specialister på innehåll:
Philip Pereira dos Reis, philip.pd.reis@media720.se, 0709-84 95 75
Magnus Reithner, magnus.reithner@media720.se, 0765- 37 66 66